Lost in translation???

štvrtok 19. augusta 2010

Púštna Waris spôsobujúca vodopády

Dnes som si na blogu Diamonds Fashion prečítala článok o filme Púštny kvet. Pôvodne som chcela napísať recenziu na film z môjho pohľadu skúseného a náročného diváka :), potom som sa rozhodla, že napíšem komentár k danému článku na blogu, ale keď som si uvedomila, aký dlhý by ten komentár bol, rozhodla som sa predsa len čo to napísať k tomuto filmu.

Najskôr som vôbec neplánovala si tento film pozrieť keďže som očakávala, že ako mnohé filmy natočené podľa románovej predlohy, sa film ani zďaleka nevyrovná knihe, ktorú som síce ešte nečítala, ale mala som to v pláne. Nakoniec ma kamarátka prehovorila, nech si ho pozriem. Zo začiatku sa mi zdalo, keď si to tak vezmem, tak stále na tom trvám, že tento film nebol natočený štýlom hodným premietania v kinách. Skôr sa mi zdalo, že to bola skor televízna adaptácia, predovšetkým vďaka výkonu televíznej herečky Sally Hawkins, ktorá stvárnila Marilyn, kamarátku hlavnej hrdinky. No asi po 30 minútach som si uvedomila, že ten príbeh je mi známy. V tom momente mi začali tiecť slzy. Je pravda, že mne stačí málo a slzné kanáliky začnú pracovať na plné obrátky, toto však nebol ten prípad.

Keď som mala asi 12 rokov dostalo sa mi do rúk staré vydanie časopisu Eva asi z polovice 90tych rokov. V ňom bol článok o jednej modelke pochádzajúcej z Afriky, ktorá vyrozprávala svoj tragický životný príbeh. Článok sa zameriaval predovšetkým na krutú, nehanebnú, strach a hrôzu naháňajúcu tradíciu nielen (!) afrických krajín- ženskú obriezku. Pod týmto pojmom sa chápe proces odstránenia časti alebo celých vonkajších ženských genitálií. Vykonáva sa najmä na malých dievčatách pred pubertou ale aj na dospelých ženách. Matka vezme dieťa k "zohyzďovačke" ako ju ja nazývam (táto profesia má aj svoj vlastný názov, ktorý si nepamätám a pamätať ani nechcem), povalia ho na zem, matka dievča chytí čo najpevnejšie a "zohyzďovačka" pomocou noža, alebo skôr začne rezať. Množstvo dievčat tesne po zákroku umiera buď na vykrvácanie alebo na infekciu. V očiach spoločnosti je takáto žena čistá, hodná vydaja, dokonca si domorodci mysleli a aj myslia, že týmto sa zvyšuje plodnosť ženy. Rana sa zašije a manžel si v rámci práva prvej noci rozreže manželku. Tento rituál bol síce zákonmi v mnohých krajinách zakázaný, avšak napriek tomu tamojší muži stále veria v blahodárne účinky tejto tortúry. Naneštastie sa nejedná len o africké krajiny, ale aj o krajiny v Európe a Amerike. Pred pár mesiacmi dokonca vysielali na stanici Spektrum reláciu, v ktorej sa reportéri zúčastnili ženskej obriezky. Otec dievčaťa síce vybavil uskutočnenie "ženskej obriezky", sám sa ale priznal, že to robí len preto, aby spoločnosť jeho dcéru neoznačila za prostitútku a nevyhnala z dediny. Preto bude jeho dcéra trpieť pri každej menštruácii, pohlavnom styku, či dokonca močení. Len aby ju nevyhnali.

Nemusím vám asi ani hovoriť, aký dopad mal na mňa článok, vzhľadom na to, že v tomto veku som už bola dostatočne poučená, ako funguje ženské telo. Preto som film ani nemusela dopozerať, hneď som vedela, že je to film hodný toľkej pozornosti. Prinúti ženu uvažovať nad tým, čo videla dni, týždne možno aj mesiace. S potešením (ak to tak vôbec môžem povedať) som zistila, že to do určitej miery, samozrejme nie tak ako ženy, donúti k zamysleniu aj mužské pokolenie. Teda aspoň moju drahú polovičku, ktorá s hrôzou v očiach sledovala obrazovku a stískala mi ruku asi tak silno ako nikdy predtým.

Čo sa filmu týka, hlavná predstaviteľka, krásna aj keď trošku moc vychudnutá Liya Kebede, podala neuveriteľný výkon. Bola tak presvedčivá, že pri scéne "Only cut woman is a good woman" som jej takmer uverila, že ona sama je skutočná Waris Dirie. (K tomu ešte tá jej neskutočná podoba..) Až na pár nejasnotí, resp. scén, ktoré nedávali zmysel (na začiatku nosí hrubú bundu, hanbí sa odhaliť sa a o pár minút fotí akty) je to film s hlbokou myšlienkou.

Odporúčam pozrieť každej žene, mladej, staršej, slobodnej, zadanej, bezdetnej, mamičkám. A začnete si možno viac vážiť svojej ženskosti.



P.S. Dúfam, že vás tento trošku dlhší článok aspoň trošku zaujal:)

3 komentáre:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...